Maasdam 4Bouwwerf:           Wilton Feijenoord NV.

Tonnage:             15.015 tonnen.

L.o.all:                 153,40 x 21,03 x 12,80 m.

Snelheid:              16,5 knopen.

Passagiers:            1e: 39, toeristenklas: 842.

                                                  Bemanning:           304 koppen.

De vierde Maasdam, zusterschip van de eerdere Ryndam (2) uit 1951, maakte haar eerste reis op 11 augustus 1952.

Via Montreal voer ze naar de eindbestemming New York.In 1955 kreeg ze als eerste in de HAL-vloot stabilisatievinnen.

Zoals vele schepen heeft ook de Maasdam wel eens averij opgelopen. Op 2 oktober 1954 werd ze buiten New York aangevaren door het Franse Schip Topevo waarbij de boeg beschadigd raakte. De schade werd in New York hersteld en op 25 oktober vertrok de Maasdam alsnog.

Op 15 februari 1963 liep ze in de monding van de Elbe op de wrakken van 2 schepen. Op dat moment waren er veel journalisten aan boord in verband met de introductie van de dienst Bremen-New York. De Maasdam maakte slagzij en alle passagiers en journalisten werden van boord gehaald. In Bremerhaven is het schip tenslotte hersteld waarna op 16 april de afvaarten weer begonnen.

In 1968 werd de Maasdam verkocht aan een Poolse rederij.

In Gdansk verbouwd en op 11 april 1969 weer in de vaart gekomen als Stefan Batory. Tot 1988 heeft ze onder deze naam vele cruises gemaakt waarbij ook regelmatig de Wilhelminakade in Rotterdam werd aangedaan.

Na 1988 volgde een aantal jaren waarin het, tot Stefan hernoemde, schip in gebruik was als logementschip, veerboot en decor voor filmopnamen.

Tussen 1991 en 1994 zijn er nog cruises gevaren maar vanaf december 1994 deed ze dienst als hotelschip.


Na beschadiging in 1996 is ze opgelegd in Chalkis. Op 22 maart 2000 is de oude Maasdam aangekomen te Aliaga in Turkije om vervolgens gesloopt te worden.

Joomla templates by a4joomla