Maasdam 4









Bouwwerf:            Wilton Feijenoord NV  (733)

Tonnage:             15.015 brt

L x B x H:            153,40 x 21,03 x 12,80 m

Voortstuwing:       Enkelschroef; 2 General Electric  stoomturbines 8500 apk

Snelheid:              16,5 knopen.

Passagiers:           1e klasse: 39, toeristenklas: 842

Bemanning:          304 

De vierde "Maasdam", zusterschip van de eerdere "Ryndam" (2) uit 1951, maakte haar eerste reis op 11 augustus 1952.

Via Montreal voer ze naar de eindbestemming New York.In 1955 kreeg ze als eerste in de HAL-vloot stabilisatievinnen.

1954 Zoals vele schepen heeft ook de "Maasdam" wel eens averij opgelopen. Op 2 oktober werd ze buiten New York aangevaren door het Franse Schip "Topevo" waarbij de boeg beschadigd raakte. De schade werd in New York hersteld De Volkskrant 07-10          "Sit-down staking op de "Maasdam" Het Parool 05-10

1963 Op 15 februari liep ze in de monding van de Elbe op de wrakken van 2 schepen. Op dat moment waren er veel journalisten aan boord in verband met de introductie van de dienst Bremen-New York. De "Maasdam" maakte slagzij en alle passagiers en journalisten werden van boord gehaald. In Bremerhaven is het schip tenslotte hersteld waarna op 16 april de afvaarten weer begonnen.

1965 "Nieuwe kansen op "Australië-route" Trouw 01-02

1965 "Man verstopt verloofde op oceaanstomer". De Volkskrant 24-08

1968 De "Maasdam" werd  verkocht aan de Polish Ocean Lines (POL).

1969 In Gdansk verbouwd en op 11 april weer in de vaart gekomen als "Stefan Batory". Tot 1988 heeft ze onder deze naam vele cruises gemaakt waarbij ook regelmatig de Wilhelminakade in Rotterdam werd aangedaan. Na 1988 volgde een aantal jaren waarin het, tot "Stefan" hernoemde, schip in gebruik was als logementschip, veerboot en decor voor filmopnamen.

1991 Tijdelijk omgedoopt "La Delicias" voor filmopnamen. Tussen 1991 en 1994 zijn er nog cruises gevaren maar vanaf december 1994 deed ze dienst als hotelschip.

1996 Na beschadiging is ze opgelegd in Chalkis.

2000 Op 22 maart is de oude "Maasdam" aangekomen te Aliaga in Turkije om vervolgens gesloopt te worden.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites: 
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Youtube      ("Stefan Batory")

Joomla templates by a4joomla