Statendam 4










Bouwwerf:             Wilton Feijenoord NV  (753)

Tonnage:               24.294  brt

L x B x H:              195,83 x 24,00 x 18,50 m

Voortstuwing:        Dubbelschroef; 4 Pametrada stoomturbines 22.000 apk

Snelheid:              19 knopen

Passagiers:           1e klasse : 84    toeristenklasse: 847

Bemanning:          429 

De bouw van dit schip, oorspronkelijk bestemd voor de lijndienst naar New York, werd vertraagd door verschillende wijzigingen in het ontwerp gedurende de bouw. Tijdens de eerste proefvaart, op 16 december 1956, kreeg de Statendam ernstige machineschade waardoor het op de Noordzee stuurloos rondzwalkte. Het Vrije Volk 17-12
De tweede proefvaart op 14 januari 1957 verliep wel zonder problemen waardoor het schip op 6 februari aan haar eerste reis naar New York kon beginnen.

Na vele jaren van transatlantische vaart werd de "Statendam" in 1971 bij Wilton Fijenoord omgebouwd tot cruiseschip met een maximum capaciteit van 829 passagiers. Als eerste schip in de vloot kreeg de "Statendam" de donkerblauwe HAL-romp.

1972 De "Statendam" wordt geregistreerd op de Nederlandse Antillen, thuishaven Willemstad

1982 Het schip is verkocht  aan Artus Investors Inc. New York, maar heeft, omgedoopt in "Rhapsody", in 1983 (Alaska) en 1985 (Alaska) nog in charter voor de HAL gevaren.

1984 De "Rhapsody" loopt op 28 maart ten noorden van de Kaaiman-eilanden aan de grond. De 800 passagiers werden veilig aan land gezet. De sleepboten "Smit Rotterdam", "Smit Salvor"en "John Ross" doen vergeefse poging om het schip vlot te brengen. Pas op 14 juni lukt dit wel aan de slepers "Smit Hunter"en "Smit Salvor", samen met de ponton "Takheave 31".

1986 Verkocht aan Universal Glow Inc. (Regency Cruises) om als "Regent Star" door het leven te gaan. Het schip krijgt in Pireaus de dieselmotoren geïnstalleerd afkomstig van de containerschepen "Axel Johnson" en Margaret Johnson". De "Regent Star" heeft in 1988 nogmaals (Alaska) in charter voor de HAL gevaren.

1995 Tijdens een cruise van Seward naar Vancouver stuurloos door brand in de machinekamer. De passagiers gaan over op de "Rotterdam"

1996 De voormalige "Statendam" werd wederom verkocht en kreeg de naam "Sea Harmony".

1997 Sinds april heeft het schip aan de ketting gelegen en was de toekomst van deze 'classic liner' lang onduidelijk.

2004 Op 14 maart is de "Sea Harmony" onder de naam "Harmony I" achter een sleper vertrokken uit Eleusis te Griekenland met bestemming Alang, India.
Ook dit fraaie schip beleeft een roemloos einde op de sloopstranden van India.


(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla