Werkendam










Bouwwerf:                       Harland & Wolff, Belfast (139)

Tonnage:                         3.638 brt

L x B x H:                        128,10 x 11,82 x 7,47 m

Voortstuwing:                   Compound 4 cil. stoommachine  1950 ipk

Snelheid:                         11,5 knopen

Passagiers:                      1e klasse: 112,           2e klasse: 78,       3e klasse: 430

Bemanning:                     64

De "Werkendam" werd bij de werf Harland & Wolff op 22 januari 1880 onder bouwnummer 139 als "British King" te water gelaten voor de British Shipowners Co. Ltd. te Liverpool. Op 29 maart 1881 werd het schip aan de eigenaar overgedragen. Het schip werd gebouwd van staal met stafkiel, zonder dubbele bodem. Voor de voortstuwing zorgden 2 dubbeleindketels met 12 vuren, welke stoom leverden aan een 1200 ipk 4 cilinder Compound machine van James Jack & Co uit Liverpool.

Het schip had 4 masten waarvan de 2 voorste masten dwars en de 2 achterste masten langsscheeps werden getuigd, dit om brandstof te besparen.

1889 In november werd het schip door de NASM overgenomen van de Britse rederij en verbouwd. Op 22 februari 1890 vertrok het schip voor haar eerste reis van Rotterdam naar New York.

1899 Het schip werd opnieuw ingericht en vervoerde alleen 2e en 3e klasse passagiers.

1900 Op 27 juli werd de "Werkendam" verkocht aan de Chinese Eastern Railway Co. Ltd. in St. Petersburg en "Harbin" gedoopt.

1904 In maart, tijdens de Russisch-Japanse oorlog, is het schip door de Russen bij Port Arthur tot zinken gebracht om te dienen als blokkadeschip.


(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R.  (HALLO  4  1999)

Joomla templates by a4joomla