Aagtedyk











Bouwwerf:             California Shipbuilding corp. Los Angeles (V41)

Tonnage:              7645 brt

L x B x H:              138,76 x 18,90 x 11,58 m.

Voortstuwing:        Enkelschroef; 2 General Electric cross-compound turbines; 6000 apk

Snelheid:               15,6 knopen

Bemanning:            49 

Stalen vrachtschip met drie dekken. Te water gelaten op 11 november 1944 en overgedragen in februari 1945 aan de US Maritime Commission als de "Texarcana Victory".

1947 Verkocht in aan de Compagnie Royale Belge Argentina uit Antwerpen en omgedoopt in "Flandres".

1948 Het schip strandde op 2 november op de noordelijke golfbreker van de Braziliaanse haven Recife. Het schip maakte water en werd verlaten. Op 12 december begon de eerste bergingspoging die er in resulteerde dat het schip op 30 december werd gelicht. Tijdens de stranding had het schip ernstige schade aan de bodem opgelopen. De romp werd waterdicht gemaakt en het schip werd naar Mobile gesleept voor reparatie bij de Alabama Dry-Dock Co. Na de reparatie verkochten de assuradeuren het schip aan Wallem & Company uit Hong Kong die het schip omdoopte in "Turan". Het voer echter nooit onder deze naam, maar werd op 15 maart 1950 aan de HAL verkocht en omgedoopt in "Aagtedyk".

1950 Haar eerste reis voor de HAL in de Holland Inter-America dienst tussen New York en Zuid-Amerika begon op 31 maart.

1951 Op 31 januari, terwijl ze in Amsterdam in het droogdok lag, viel het schip van de dokblokken en liep enige schade op. Behalve op de Inter-America dienst voer het ook op de Cuba – Mexico route.
Tussen 1956 en februari 1963 voer ze in charter voor de VNS.


1963 Terwijl ze voor de VNS voer had ze, in dichte mist, op 25 februari een aanvaring op de Elbe met het Zweedse vrachtschip "Citos". De machinekamer liep onder water en het schip moest naar Hamburg gesleept worden. Na inspectie bleek dat door de schade aan de romp, als gevolg van de combinatie van water en ijs, reparatie niet rendabel was.
Zie Volkskrant dd 26-02-1963
Daarom werd het schip op 4 april 1963 verkocht aan de IJzerhandel Hollandia uit Amsterdam die haar in Hamburg liet slopen.


Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP2:
Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Aardyk, Axeldyk, Averdyk, Arendsdyk, Akkrumdyk, Arnedyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. "De Victory-schepen; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194 092 0

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal
Joomla templates by a4joomla