Aalsdyk










Bouwwerf:          Permanente Metals corp. Richmond USA (533)

Tonnage:            7645 brt

L x B x H:           138,76 x 18,90 x 11,56 m

Voortstuwing:      Enkelschroef; 2 Westinghouse Electric cross-compound turbines; 8500 apk

Snelheid:            17 knopen

Bemanning:        49 

Stalen vrachtschip met twee dekken. De kiel werd gelegd op 1 juni 1944 en de romp werd te water gelaten op 20 juli 1944.
Overgedragen op 6 september 1944 aan de United States Maritime Commission als de "Guatemala Victory". In dienst van de US War Shipping Adminstration.

1946 Gekocht door de Nederlandse regering en op 7 november 1946 in San Francisco overgedragen aan de HAL en omgedoopt in "Aalsdyk". Ze begon haar eerste reis naar Cuba, Mexico en New Orleans op 1 december. Deed ook dienst op de havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust.

1948 Brand op de "Aalsdyk"; Trouw 06-07

1950 "Aalsdyk" op zoek naar overlevenden vissersvaartuig; Nieuwsblad van het Noorden 14-09

1955 Op 2 juni staking dekpersoneel in Hamburg; De Waarheid 02-06

1960 Ze werd op 21 november verkocht aan de Pacific Union Line uit Bermuda en omgedoopt in "Hongkong Manufacturer" met registratie voor de Maritime Foundation (Overseas) Ltd. Bermuda.

1961 Ze werd omgedoopt in "Hongkong Clipper", en eigendom van de Overseas Maritime Co. Inc. uit Monrovia.

1974 Het schip arriveerde op 29 maart in Kaohsiung voor de sloop.

Zusterschepen: Victory klasse, type V2-S-AP3:
Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Averdyk, Arnedyk, Aardyk, Axeldyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arendsdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. “De Victory-schepen”; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194092 0

Joomla templates by a4joomla