Afdrukken
Hits: 4957

Aardyk











Bouwwerf:             California shipbuilding corp. Los Angeles (V13)

Tonnage:               7648 brt

L x B x H:              138.76 x 18,90 x 11,58 m

Voortstuwing:        Enkelschroef; 2 Westinghouse Electric cross-compound turbines; 8500 apk

Snelheid:               17 knopen

Bemanning:           49 

 

Stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten in 1944 en in juni van dat jaar overgedragen aan de United States Maritime Commission als de "Lincoln Victory". Kwam in dienst van de US War Shipping Administration.

1947 Gekocht door de Nederlandse regering en op 27 mei 1947 in Norfolk overgedragen aan de HAL en omgedoopt in "Aardyk".
Ze begon haar eerste reis van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans op 23 juli 1947. Voer het grootste deel van haar carrière op deze dienst.

1947 Op 30 december kwam de "Aardyk " (kapitein C. Visser) in aanvaring met het Amerikaanse ss "George L. Farley" Uitspraak Raad voor de Scheepvaart, Ned. Staatscourant 29-12-1948

1962 Het schip werd op 12 januari verkocht aan de Chinese Maritime Trust Ltd. uit Keelung en omgedoopt in "Sian Yung".

1970 Op 6 december, terwijl ze door het Panamakanaal voer op reis van Galveston naar het Verre Oosten, tijdens het passeren van de "Hongkong Exporter" (ex "Arendsdyk") op de westoever van het Panama kanaal, in de Gaillard Cut bij de Pedro Miguel-sluizen gelopen en gezonken.


1971 In juni begonnen de bergingspogingen met het verwijderen van de lading.Op 18 oktober werd het schip deels gelicht, maar liep als gevolg van de constante slagzij weer aan de grond. Verdere bergingswerkzaamheden werden uitgesteld. Op 6 december werd het kanaal deels afgesloten om voldoende bergingsmateriaal en hulpschepen in positie te krijgen en het schip werd weer gelicht. Toen het helemaal aan de oppervlakte lag, werd het instabiel en kapseisde.

1972 Verdere pogingen werden uitgesteld tot juli. Toen, na eerst de hele bovenbouw verwijderd te hebben, werd de romp uiteindelijk gelicht en bleef drijven. Op 29 oktober werd zij naar Balboa gesleept en van daar naar open wateren waar zij op 1 november zonk zij in de positie 07.44 N., 079.21 W.


Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP3:
Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Arnedyk, Axeldyk, Averdyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arendsdyk.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. “De Victory-schepen”; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194092 0

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal