Edam 3











Bouwwerf:        Harland en Wolff, Belfast  (118)

Tonnage:         3.329 brt

L x B x H:        122.3 x 11,74 x 7,329 m

Voortstuwing:  Compound 4 cil. stoommachine 1500 ipk

Snelheid:         10,5 knopen.

Passagiers:      1e klasse: 87, 2e klasse: 70, 3e klasse: 650

Bemanning:     67

Zoals heden veel passagiersschepen in Italië worden gebouwd, zo werden schepen op het einde van de 19e eeuw veel in Noord-Ierland gebouwd op de werf van Harland & Wolff. De Holland-Amerika Lijn had dringend behoefte aan schepen maar de werven waren volgeboekt. Er werd dus uitgekeken naar de aankoop van een bestaand schip.

De "Rotterdam" (2) werd op 18 mei 1878, onder de naam s.s. "Britsh Empire" te water gelaten. Op 10 augustus werd ze opgeleverd. In het hart van het schip stond een vier-cilinder compound stoommachine met een vermogen van 1500 pk. De bunkercapaciteit voor kolen was 1240 ton.

1886 In oktober kocht de NASM het schip en herdoopte het in "Rotterdam". Op 6 november vertrok het schip voor de eerste maal uit Rotterdam met bestemming New York.

1894 Bij de werf Fijenoord werd de compoundmachine vervangen door een triple expansie 4 cil. machine. Het vermogen nam toe tot 3100 pk en de snelheid tot 12 knopen. Er werd tevens een dynamo geplaatst voor de 176 gloeilampen aan boord.

1895 De "Rotterdam" maakt de eerste cruise voor de NASM die was georganiseerd ter gelegenheid van de opening van het Noord-Oostzee kanaal. Op 22 en 23 juni voer de Rotterdam met 180 passagiers als eerste koopvaardijschip door het kanaal.

1895 Op 18 april werd een nieuw schip besteld dat de naam Rotterdam (3) zou gaan dragen. Om deze reden werd de Rotterdam (2) op 28 november herdoopt en kreeg de naam "Edam" (3). Onder deze naam heeft het schip gevaren tot juni 1899.

1899 Uit het dagregister gehouden aan boord van het ss "Edam", zich toen bevindende in den Atlantische Oceaan op 49⁰ 19' NB en 13⁰ 38' WL :
"Op 30 mei is Johannes Cornelis Jonker (30), stoker, wonende te 's Gravenhage, des voormiddags te half vier uren overboord gevallen en verdronken".

1899 Het schip werd onder Italiaanse vlag van Rotterdam naar Genua uitgebracht en daar werd in november met het slopen begonnen bij Micheli & Wassmuth in Genua.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. HALLO 6  1998

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla