Afdrukken
Hits: 3611

Edam 1Bouwwerf: A.MacMillan & Sons.

Tonnage: 2.957 brt

L x B x H:100,61 x 11,81 x 7,01 m

Snelheid: 10 knopen.

Passagiers: 1e klas: 70 ,2e klas: 652, bemanning: 54.

Het ijzeren stoomschip "Edam" werd op 11 augustus 1881 te water gelaten en was een zusterschip van de eerdere "Amsterdam".

In oktober 1881 kwam de Edam in dienst van een éénschipsrederij waarin de NASM deelnam. De eerste reis van de Edam vond plaats op 29 oktober en voerde van Rotterdam naar New York. 

Destijds woedde er een hevige concurrentiestrijd tussen de NASM en de Amsterdamse rederij KNSM. De directie van de NASM besloot een concurrerende dienst vanuit Amsterdam op te zetten.

Dat men vanuit Amsterdam ging varen met een aantal schepen had nog een andere reden; door de nog steeds verzandende Nieuwe Waterweg konden schepen niet volledig worden geladen.

1882 De Edam vertrok op 8 april als eerste NASM-schip uit Amsterdam met een recordlading van 3000 ton naar New York.

1882 Slechts 11 maanden na haar indienststelling ging de "Edam", onder kapitein Jan Hendrik Willemszoon Taat op 21 september 1882 verloren nadat ze ter hoogte van de machinekamer was geramd door het Engelse schip s.s. "Lepanto". De opvarenden, op de 2 dienstdoende machinisten na, konden worden gered door de "Lepanto".

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal