Artikelindex




Bouwwerf:           Odense Staalskibsvaerft ved A.P. Moller, Odense, Denemarken (80)


Tonnage:             9230 brt

L x B x H:            150,15 x 19 x 12,34 m.

Voortstuwing:      tweetaktdieselmotor 2 x 8 cil.  8400 rpk

Snelheid:             16 knopen

Passagiers:          12

Bemanning:         53 

1940 Het schip, evenals de "Sommelsdijk", speciaal ontworpen voor de Java - New York Lijn, werd op 15 februari vertraagd opgeleverd vanwege een brand op de werf in november 1939. In de nacht van 18 op 19 januari was het schip verhaald van Odense naar Kopenhagen voor het inbouwen van de motoren. Zij was de nieuwste aanwinst voor de rederij net voordat de oorlog uitbrak.

1940 Op 17 juni was de "Sloterdyk" één van de eerste Nederlandse koopvaardijschepen die door Straat Soenda en nog een eind de Indische oceaan op, geëscorteerd werden door de torpedobootjager Hr.Ms. "Witte de With".

1942 Op 1 januari vertrok de "Sloterdyk", onder kapitein Folkert H. Dobbinga en 1e stuurman Hein Hoogervorst,  vanuit New York met een lading munitie en vliegtuigen (10 Brewster 339-23 Buffalo's en 7 Curtiss Wright CW-22B Falcons) aan boord naar Java. Op 22 februari kwam men aan in de haven van Tjilatjap op de zuidkust, waar alleen de munitie werd uitgeladen. Daar lag ook de "Zaandam"  Dit schip kon laat in de avond van 1 maart vertrekken naar Australië. (Zie ook: The OvervalwagenForum )
Kort voor de inname van Tjilatjap door de Japanners, ontsnapte de "Sloterdyk" op 2 maart met 330 man marinepersoneel op weg naar Albany, Australië. Ook kapitein Dobbinga wist zijn schip ondanks de Japanse blokkade veilig naar Australië te brengen. Daarvoor werd hem door koningin Wilhelmina het Kruis van Verdienste uitgereikt.
In Melbourne werd het schip in charter gegeven aan het Britse Ministry of War Transport.

1942 Later in dit jaar ging het schip over naar de US Warshipping Administrattion en werd verbouwd tot troepenschip (1966 man) bij de Bethlehem Drydock in New York. Tijdens de oorlogsjaren heeft het schip intensief deelgenomen aan troepentransporten naar Afrika, Bizerte, Oran, Palermo en naar vele eilanden in de Stille Oceaan. Tot zij in januari 1946 arriveerde in San Francisco.

1944 De "Sloterdyk" neemt deel aan de verovering van het eiland Peleliu in de Stille Oceaan.
(Bron: USMC Historical Monograph "The Assault on Peleliu" (1950)
.... de "Sloterdyk" met haar internationale bemanning was op 30 oktober vertrokken en kwam op 7 november aan bij Pavuvu, één van de Salomon's eilanden met aan boord de 5e versterkte brigade US Marines.



1946 Op 21 februari werd het schip, nu onder kapitein C.H.P. Coster en 1e stuurman B.J. Couvee door de US War Shipping Administration (WSA) overgedragen aan de Nederlandse regering. Ook de latere kapitein H.J. Brandenburg kwam als 4e stuurman aan boord. Het schip vertrok voor een dokbeurt naar Vancouver. Daarna ging het met een grote groep Indische ex-zeevarenden naar Balik Papan om olie te laden. Daar kwam het als eerste schip van na de oorlog op 29 maart binnen aan de zwaar beschadigde laadpier. Na het bunkeren ging de reis naar Soerabaja waar op 5 april de groep van boord ging. Op 11 april ging het verder naar Tandjong Priok. Hier vertrok men op 20 april vol met repatrianten, vooral vrouwen en kinderen. Op 5 mei ging men voor anker bij Ataqua aan het Suez-kanaal, waar de repatrianten van winterkleding werden voorzien. Op 18 mei liep de "Sloterdyk" binnen en meerde onder grote belangstelling af in de Schiehaven. De "Sloterdyk" was eindelijk thuis. (uit: "Mijn thuisvaart met en van de "Sloterdyk" verslag van H.J. Brandenburg).

Voor een verslag van deze reis KLIK HIER

1946 - 1948 Het schip, met een capaciteit van 1714 militairen of 1030 repatrianten, werd ingezet bij het vervoer naar en van Indonesië.

1948 Op 22 april komt de "Sloterdyk" met 931 repatriërende militairen aan te Rotterdam. Het is haar laatste reis als troepenschip. De Waarheid 22-04

1948 Bij P. Smit Jr. te Rotterdam weer in oorspronkelijke toestand gebracht.

1966 Verkocht voor de sloop naar Revalorisacion de Materiales SA, Bilbao

Zusterschip: "Sommelsdijk"

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)


Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Konvooireizen (Klik op SHIP SEARCH in linker kolom)

Troepentransport Indie

Joomla templates by a4joomla