Artikelindex

Bijzondere gebeurtenissen

1939   ss "Spaarndam in de monding van de Theems op een mijn gelopen

Het schip was op weg van New Orleans via Londen naar Rotterdam, onder kapitein F.H. Dobbinga, varende onder neutrale Nederlandse vlag. In de Theemsmonding bij de ingang van het Knock Deep, op circa 2 mijl van het Tongue Lichtschip, terwijl het schip wachtte op de verplichte controle op contrabande door de Engelse douane en accijnsdienst, om 09.45 op een magnetische mijn gelopen; daarna op een bank gezet; de romp scheurde open tot aan het bovenste dek en brak in drie delen. Het schip brandde uit. Omdat ze als total loss werd beschouwd, werden de restanten later ter plaatse tot schroot verwerkt. .........  .... In de explosie komt een bemanningslid om. Nadat het schip is gestopt, gaan de overlevenden in de reddingboten, maar reddingboot nr. 6 komt hard in botsing met de scheepshuid en alle inzittenden vallen in het water. Drie mensen komen om voordat ze kunnen worden gered.
Matroos Penning wordt later geprezen voor zijn inspanningen om de enige passagier, de bejaarde dame Mw. F. Steffens - Gobel, te helpen. Ze vallen beide in het water als reddingboot 6 kapot slaat, en hij doet zijn uiterste best om haar te helpen en boven water te houden. Maar ondanks zijn inspanningen overlijdt ze uiteindelijk. Reddingboot nr. 5 komt verticaal te hangen als een talie losschiet en ook hier raakt iedereen te water, maar hier zijn geen slachtoffers te betreuren. De Britse loodsboot Prudence vindt na enige uren de overlevenden en neemt iedereen aan boord. Voordat het schip de wal bereikt overlijdt nog een bemanningslid aan boord aan zijn verwondingen.
Drie hofmeesters, een matroos en de passagiere komen om.
Dit waren: 
Lubertus Luchtenborg, geboren 15 juli 1877, chef-hofmeester (62)
Dirk Hendrik de Boer, geboren 23 mei 1917, hofmeester (22)
Willem van der Vis, geboren 24 januari 1920, hofmeester (19)
Johan Cornelis Mikkelsen, geboren 30 augustus 1921 (18)
Mw. F. Steffens-Göbel, geboren circa 1865, passagiere (74)

Mijnen waren in de nacht van 12 op 13 november 1939 gelegd door de vier Duitse torpedobootjagers "Wilhelm Heidkamp", "Hermann Kuhne", "Hans Lindemann" en "Karl Galster".

Als 1e stuurman is aan boord J. van Herk, de latere HAL kapitein.
Als 3e stuurman is ook J.A.J. Reedijk, de latere HAL kapitein, aan boord. En 10 weken later is hij 3e stuurman op de "Burgerdyk" als deze getorpedeerd wordt. Gelukkig vallen daarbij geen slachtoffers.


KRANTEN

Nieuwsblad van het Noorden

Staatkundig Gereformeerd Dagblad 

Rotterdamsch Nieuwsblad

Joomla templates by a4joomla