Maasdam 4









Bouwwerf:            Wilton Feijenoord NV  (733)

Tonnage:             15.015 brt

L x B x H:            153,40 x 21,03 x 12,80 m

Voortstuwing:       Enkelschroef; 2 General Electric  stoomturbines 8500 apk

Snelheid:              16,5 knopen.

Passagiers:           1e klasse: 39, toeristenklas: 842

Bemanning:          304 

De vierde "Maasdam", zusterschip van de eerdere "Ryndam" (2) uit 1951, werd op 5 april 1952 tewatergelaten.  Wilton Fijenoord Nieuws 01-04-1952

De proefvaart en overdracht vonden plaats op 30 juli   Wilton Fijenoord Nieuws 30-07-1952.
Zij maakte haar eerste reis op 11 augustus. Via Montreal voer ze naar de eindbestemming New York.

1952 Originele welkomstgroet voor de "Maasdam" bij haar eerste aankomst te New York.  Nieuwe Tilburgsche courant 30-08

1952 Het Duitse tankschip "Ellen" van de rederij Essberger werd op 10 december circa 08.30 in de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Vlaardingen overvaren door het passagierschip "Maasdam" . Zes opvarenden van de tanker komen daarbij om.   Het Parool 10-12-1952

1954 Zoals vele schepen heeft ook de "Maasdam" wel eens averij opgelopen. Op 2 oktober werd het schip, kapitein J.B. van Gaart, buiten New York aangevaren door het Franse schip "Topevo" waarbij de boeg beschadigd raakte. De schade werd in New York hersteld De Volkskrant 07-10          "Sit-down staking op de "Maasdam" Het Parool 05-10

1955 Als eerste in de HAL-vloot kreeg de "Maasdam" stabilisatievinnen.

1962 Het Oswald mysterie, een complottheorie?
Op 4 juni vertrekt de "Maasdam" naar New York. De passagierslijst vermeldt o.a. de naam Oswald. Volgens de Amsterdamse historicus Anthonie Scheeuwe betreft het hier Lee Harvey Oswald, die een jaar later op 22 november als dader van de moord op president Kennedy wordt gearresteerd.   Lees hier het hele verhaal: NRC Handelsblad 19-11

1963 Op 15 februari liep de "Maasdam", kapitein A.H. Lagaay, Jr., in de monding van de Elbe op de wrakken van 2 schepen, waaronder het Russische schip "Kholmgory", Op dat moment waren er veel journalisten en muziekanten van de Marinierskapel aan boord in verband met de introductie van de dienst Bremen-New York. De "Maasdam" maakte slagzij en alle passagiers en muziekanten werden van boord gehaald. Uiteindelijk voer het schip op eigen kracht Bremerhaven binnen en is daar tenslotte hersteld, waarna op 16 april de afvaarten weer begonnen.
Zie ook: Algemeen Handelsblad 16-02 

en: Friese Courier 16-02

1965 "Nieuwe kansen op "Australië-route" Trouw 01-02

1965 "Man verstopt verloofde op oceaanstomer". De Volkskrant 24-08

1968 De "Maasdam" werd  verkocht aan de Polish Ocean Lines (POL) en op 29-09 overgedragen.

1969 In Gdansk verbouwd en op 11 april weer in de vaart gekomen als "Stefan Batory". Tot 1988 heeft ze onder deze naam vele cruises gemaakt waarbij ook regelmatig de Wilhelminakade in Rotterdam werd aangedaan. Na 1988 volgde een aantal jaren waarin het, tot "Stefan" hernoemde, schip in gebruik was als logementschip, veerboot en decor voor filmopnamen.

1991 Tijdelijk omgedoopt "La Delicias" voor filmopnamen. Tussen 1991 en 1994 zijn er nog cruises gevaren maar vanaf december 1994 deed ze dienst als hotelschip voor vluchtelingen in Oslo.

1996 Na beschadiging is ze opgelegd in Chalkis.

2000 Op 22 maart is de oude "Maasdam" aangekomen te Aliaga in Turkije om vervolgens gesloopt te worden.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites: 
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal     

ssMaritime

Youtube      ("Stefan Batory")

Joomla templates by a4joomla