Maasdam 2











Bouwwerf:                  Harland & Wolff, Belfast  (76)

Tonnage:                   3.983 brt

L x B x H:                  131,22 x 12,27 x 7,83 m

Voortstuwing:             Enkelschroef; compound stoommachine  4 cil. 2500 ipk

Snelheid:                   13 knopen.

Passagiers:                1e klasse: 150,   2e klas:se 60,     3e klasse: 800

Bemanning:               85

De Engelse rederij Oceanic Steam Navigation Company Ltd te Liverpool (White Star Line) had de opdracht gegeven voor de bouw van het schip. Evenals het zusterschip "Veendam" was ook de "Maasdam" (2) bij de werf van Harland & Wolff te Belfast gebouwd. Onder bouwnummer 76 werd op 4 juli 1871 het schip als s.s. "Republic" te water gelaten.

Ze werd eind 1871 opgeleverd aan de White Star Line en maakte op 1 februari 1872 haar eerste reis van Liverpool naar New York. Op 16 januari 1889 vond de laatste reis van New York naar Liverpool plaats en werd de "Republic" opgelegd te Birkenhead.

1889 Op 15 juni werd het schip aangekocht door de NASM en omgedoopt tot "Maasdam". Voordat het schip in de dienst op New York werd ingezet werden bij Fijenoord de ketel en de machine-installatie vernieuwd. Hierbij werd een triple expansie 4 cilinder stoommachine met een vermogen van 2500 ipk geplaatst.

1899 De Maasdam was het laatste ijzeren schip bij de NASM en kon als viermastbark worden getuigd. Bij een verbouwing werd de passagiersaccommodatie aangepast; de eerste klasse verdween, in de tweede klasse konden 84 passagiers mee, in de derde klasse 562.

1902 De Maasdam heeft tot augustus dienst gedaan en is verkocht aan de Italiaanse rederij Fratelli Bruzzo en herdoopt tot "Vittoria". In hetzelfde jaar verkocht deze rederij haar aan La Veloce Navigazione te Genua en kreeg ze de naam "Citta" Di Napoli".

1908 Het schip werd naar Messina gedirigeerd als accommodatie-schip voor de overlevenden van een aardbeving. Daarna is ze voor de sloop verkocht. 

1910 De uiteindelijke sloop vond plaats in augustus in Genua.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 5 1999)


Joomla templates by a4joomla