Maasdijk











Bouwwerf:                 Joseph L Thomson % Sons Ltd. Sunderland  (487)

Tonnage:                  6065 brt

L x B x H:                 122,98 x 16,41 x 11,14 m

Voortstuwing:           Enkelschroef; triple expansie 3 cil. stoommachine; 2100 ipk

Snelheid:                  10 knopen

Bemanning:              44

Als stalen vrachtschip uit staal, met één dek. Had enkele hulpzeilen. Te water gelaten op 2 april 1912 en in mei van dat jaar overgedragen aan Lansford Shipping Company Ltd., Londen (Harris and Dixon) onder de naam "Southern". Deed dienst in diverse scheepvaartondernemingen en voer onder meer in 1914 voor de Century Shipping Company uit Londen, die dezelfde eigenaren had. 

1915 Op 29 januari voor 88.000 Britse ponden gekocht door de HAL en omgedoopt in "Maasdijk". Begon in Rotterdam haar eerste reis op 17 februari naar havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust.

1922 Op 1 december voor 50.000 Britse ponden verkocht aan de Congueil Steamship Company Ltd., Londen (met Morel Ltd. als managers) en omgedoopt in "Rhymney".

1923 Geregistreerd voor de Rhymney Steamship Company, (management Morel Ltd)

1929 Geregistreerd voor de Dowlais Steamship Company, (management Morel Ltd) 

1935 Verkocht aan de Guardian Line Ltd., Londen en omgedoopt in "MacDonald".

1937 Opnieuw verkocht aan Chang Chu Hang uit Shingtao, China en omgedoopt in "Pei Foo".

1938 Verkocht aan Kitagawa Sangyo Kaiun uit Osaka, Japan en omgedoopt in "Kitahuku Maru".

1940 Op 17 maart ten oosten van Kumeshima eiland gestrand en verloren gegaan.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen: Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank 

Maritiem Digitaal

Wrecksite

Joomla templates by a4joomla