P. Caland













Bouwwerf:              Robert Napier en Sons, Glasgow (328)

Tonnage:               2540 brt

L x B x H:              112,16 m./103,63 x 11,58 x 8,68 m

Voortstuwing:        Enkelschroef; compound 2 cil. stoommachine; 1800 ipk

Snelheid:               11 knopen

Passagiers:            1e klasse: 24,     2e klasse: 18,   3e klasse: 500

Bemanning:            67

 

Vooruitlopend op de oprichting van de NASM per 18 april 1873 werden op 11 april 2 nieuwe schepen besteld bij de werf Napier & Sons in Glasgow, Ierland.

Het eerste schip werd vernoemd naar de Groningse industrieel W.A. Scholten, de grootste aandeelhouder van de NASM. Het tweede schip werd vernoemd naar P. Caland, de ontwerper van de in aanleg zijnde Nieuwe Waterweg. De beide schepen waren ontworpen voor de Nieuwe Waterweg maar omdat deze regelmatig verzandde moesten de schepen een deel van de lading in Vlissingen overladen.

1874 De tewaterlating van de 'P. Caland' vond plaats op 2 mei 1874, de oplevering vond op 4 november plaats. Het schip kon als Barketijn getuigd worden. De eerste reis, van Rotterdam naar New York, werd aangevangen op 7 november van dat jaar.

1879 Passagierslijst ss 'P. Caland' bij aankomst te New York op 10 april. (kapitein E. Deddes)

1886 Zowel de P. Caland als de W.A. Scholten worden bij Fijenoord voorzien van nieuwe ketels.

1889 Op zaterdagmiddag 21 december tuussen 14 en 15 uur is in het Noordzeekanaal, ter hoogte van het gehucht Buitenhuizen, aan de ingang van het kanaal, het Nederlandsche zeilschip 'Thorbecke VII' , kapitein J.F. Höper, dat van Batavia naar Amsterdam kwam, in aanvaring gekomen met het stoomschip 'P. Caland', van Amsterdam naar New York. Hierbij liep de 'Thorbecke VII' schade op aan de boeg en zonk. De 'P. Caland' had enkel schade aan de stootketting en het ornament op de boeg.   

1891 Op 15 april kreeg het schip een aanvaring met het s.s. Glamorgan dat daarop zonk.

1897 De P. Caland werd op 23 juli verkocht aan een Italiaanse rederij, Frattelli Cosulich Unione Autriaca di Navigazione te Triëst, die haar herdoopte tot "Ressel".

1899 Het schip wordt weer verkocht, ditmaal aan een Franse rederij, Compagnie de Navigation Marocaine & Armenienne (N.Paquet & Co) Marseille, die er als "Caramanie" mee heeft gevaren tot 1910. In maart van dat jaar is het schip gesloopt te Marseille.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Geraadpleegde bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981

Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla