Potsdam







Bouwwerf:                 Blohm & Voss , Hamburg   (139)

Tonnage:                   12.606 brt

L x B x H:                  174,65 x 18,90 x 9,70 m

Voortstuwing:             2 triple expansiemachines 3 cil. ; 2 schroeven; 8000 ipk

Snelheid:                   15 knopen

Passagiers:                1e klasse: 282,    2e klasse: 208,   3e klasse: 1914

Bemanning:              55

Het s.s. "Potsdam" was het eerste schip dat de HAL in Duitsland bestelde bij de werf van Blohm & Voss in Hamburg. Twee maanden na deze bestelling werden 2 nagenoeg identieke schepen besteld bij Harland & Wolff, de "Ryndam" (1) en "Noordam" (1).

1899 De kiel voor de "Potsdam" werd op 4 mei gelegd onder bouwnummer 139. De tewaterlating vond plaats op 15 december.

1900 Precies 1 jaar en 1 dag na de kiellegging vond op 5 mei de officiële proefvaart plaats. De ingenieur; Orgaan van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs 20-10-1900

De "Potsdam" had 2 masten, 7 ruimen met 18 stoomlieren. In de machinekamer stonden 4 dubbel- en 3 enkele cilindrische ketels met 33 vuren. Deze leverden de stoom voor 2 triple expansie-machines. Het schip had een zeer hoge schoorsteen en kreeg als bijnaam de "Pijpendam".

1900 Op 17 mei vertrok de "Potsdam" voor het eerst uit Rotterdam met bestemming New York. Deze reis was geen succes. Tijdens de voorjaarsstormen op de Atlantische oceaan bleek dat het bovendek daar niet tegen bestand was. De bovenbouw moest in Hamburg op kosten van de werf (600.000 goudmark) worden verwijderd om het dek te verstevigen.

1901 In de winter van werd de schoorsteen met 7 meter verlengd om de vuurtrek te verbeteren. Door deze verlenging kreeg het schip een bijzonder uiterlijk en de bijnaam s.s. "Pijpdam." 

1904 Passagierslijst 02-07 westbound 
              Kapitein G. Stenger
              1e stuurman van Walraven

1905 Koningin Wilhelmina wordt tijdens haar bezoek aan Rotterdam op 28 maart ontvangen op het ss "Potsdam" (kapitein G. Stenger).        De Maasbode 29-03
     
1909 Passagierslijst 18-09 westbound
             Kapitein G. Bruinsma
            1e stuurman Hartogh Heys       


1912 Op het achterdek werden 8 extra sloepen aangebracht.

1915 De "Potsdam" werd op 2 december voor fl  3.000.000 verkocht aan de Sverige-Nordamerika Rederij in Göthenborg en herdoopt in s.s. "Stockholm".

1928 Het schip werd verbouwd tot walvisvaarder en kreeg de naam s.s. "Solglimt". (12.279 brt)

1941 De voormalige "Potsdam" werd door de Duitse koopvaardij-raider HSK "Pinguin" (schiff 33) in de Zuidelijke IJszee aangehouden en opgebracht naar Bordeaux.
Nadat het schip onder Duitse vlag was gebracht werd haar de naam "Sonderburg" gegeven (Erste Deutsche Walfang Gesellschaft, Hamburg)

1942 Tijdens Britse luchtaanvallen in Cherbourg werd het schip op 15 september zwaar beschadigd.

1944 Het schip wordt door de Duitsers tot zinken gebracht in de haven van Cherbourg.
Na de oorlog werd het schip teruggegeven aan de Hvalfangerselskap (Thor Dahl) die het schip in 1947 liet lichten en in Engeland heeft laten slopen.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R.   (HALLO 5  2000) 

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wikipedia


Joomla templates by a4joomla