Prinsendam 1











Bouwwerf:             Scheepswerf en Machinefabriek " De Merwede" (606)

Tonnage:               8566 brt

L x B x H:              130,29 x 19,00 x 11,20 m

Voortstuwing:        Dubbelschroef + boegschroef; 4 Stork dieselmotoren; 17600 rpk

Snelheid;               21 knopen

Passagiers:            446

Bemanning;           181 

De "Prinsendam" (1) is het laatste in Nederland gebouwde cruiseschip en tevens het laatste 'oude' HAL-schip dat uit Rotterdam is vertrokken op 30 november 1973. De naam "Prinsendam" was niet geheel nieuw: oorspronkelijk zou de "Nieuw Amsterdam" (2) namelijk "Prinsendam" genoemd worden.  Voor het dekplan van de "Prinsendam" KLIK HIER

Na de proefvaart lag de "Prinsendam" (1) bij Wilton Fijenoord. Op 24 april brak brand uit in de machinekamer. Door de herstelwerkzaamheden werd de oplevering ernstig vertraagd. In de machinekamer stonden vier enkelwerkende viertakt dieselmotoren Stork 8TM410 met elk acht cilinders: totaal 16.000 pk.

Oorspronkelijk is de "Prinsendam" (1) gebouwd als klein cruiseschip voor cruises in de Indonesische archipel vanuit Singapore. Ondanks de hoge verwachtingen (men had zelfs een optie genomen op een zusterschip) bleek deze strategie geen succes. De "Prinsendam" (1) werd vanaf 1975 voornamelijk ingezet in het lucratieve Alaska.

1980
Op 4 oktober, onderweg van Canada naar de Oost, ten westen van Sitka in Alaska, brak er brand uit in de machinekamer. Alle opvarenden werden van boord gehaald. Een grootse reddingsoperatie onder leiding van de US Coastguard werd op touw gezet. De passagiers die in de reddingboten waren gegaan werden met behulp van Amerikaanse en Canadese helikopters en schepen in veiligheid gebracht. Deze actie behoorde tot de top tien succesvolle operaties omdat de dichtstbij zijnde landingsbaan zich bevond op 210 km van de plaats van de ramp. Alle passagiers en bemanningsleden werden in veiligheid gebracht.

Het verhaal zoals dat destijds in Reader's Digest verscheen, kunt u HIER lezen.

Ondanks verwoede pogingen het vuur te blussen maakte het schip steeds meer slagzij en verdween uiteindelijk op 11 oktober in de golven.

1981 Uitspraak Raad voor de Scheepvaart   Trouw 08-12


(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
HALLO 5  2009

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wikipedia

SOS from ms Prinsendam

Alaska Cruise Ship Disaster   

Youtube  Compilatie van interviews (helicopterteams) en Nieuwsbulletins met overlappende herhaling:  

                SOS and Rescue of ms PRINSENDAM October 4, 1980 and following.  USCG USAF US Merchant Marine WILLIAMSBURGH radio officer passengers "gallant ship award"
                Het verhaal van de bemanningen van USAF Air Rescue HH-3 Jolly Green en HC-130 King, de Flight chirurg en USAF pararescuemen

                      
Literatuur:
Jeffers, H.P. ; "Burning Cold" B   Zenith Press 2006; ISBN-10: 0760320799   Reviews   
        (Be aware that while it has a wealth of detail, the author goes on awkward tangents. The book probably could have used more editing).

Oosterwijk, M.J. ; "The Prinsendam Disaster - an officer's account";  Gbooksinternational 2019; 



Joomla templates by a4joomla