Prinses Margriet









Bouwwerf:                Scheepswerf en Machinefabriek "de Merwede" (547)

Tonnage:                  9336 brt

L x B x H:                 139,00 x 18,60 x 13,45 m

Voortstuwing:           MAN dieselmotor 10 cil. 8600 rpk

Snelheid:                  17 knopen

Passagiers:               111

Bemanning:              109 

Een weeskind in de HAL-vloot was zeker het ms "Prinses Margriet". Een bijzonder fraai schip overgenomen uit de vloot van Maatschappij Zeetransport NV "Oranje Lijn".

Deze maatschappij had bij de scheepswerf 'De Merwede' te Hardinxveld-Giessendam twee zusterschepen laten ontwerpen en in opdracht gegeven. Nadat in 1957 de kiel voor het ms "Prinses Irene" was gelegd, heeft het nog drie jaar geduurd voordat de kiel voor de "Prinses Margriet" op 1 maart 1960 onder bouwnummer 547 werd gelegd.

Op 10 december 1960 werd het schip door Prinses Beatrix namens Prinses Margriet, die door ziekte was verhinderd, gedoopt. Op 4 juli 1961 werd het nieuwe schip aan de Oranje Lijn overgedragen en ingezet voor de passagiersvaart op Canada en de Canadese meren. Het schip kon 111 eersteklas passagiers vervoeren in 55 hutten.

Het had een tweetakt enkelwerkende dieselmotor van het Verolme-MAN type K10Z 70/120c met 8600 rpk vermogen.

1964 De "Prinses Margriet werd op 10 november, na een aantal charterreizen, als vervanger van het ms "Westerdam door de HAL overgenomen en vertrok op 21 november voor de eerste keer in eigendom van de HAL naar New York.

Het mooie schip heeft tot 1969 op de lijndienst Rotterdam-New York gevaren en is in 1969 voor een jaar gecharterd door de KNSM voor een geregelde dienst tussen New York en de Nederlandse Antillen.


1970 In augustus werd de "Prinses Margriet" verkocht aan de Local Government Council of Nauru, een eilandengroep in de Stille Oceaan, en herdoopt in "Enna - G". Tot eind 1973 voer het tussen Nauru en New Zealand / Australië.

1975 Het schip werd in Japan verbouwd voor containervervoer en de passagiersaccommodatie ging terug naar 103 en heeft voor de bevoorrading van de eilanders gezorgd.

1981 Als "Enna - G" in eigendom van Nauru Corporation Inc.

1983 Opgelegd als hotelschip in Majuro Atol.

1990 Op 8 september in Thap Sakae, Thailand aangekomen om te worden gesloopt.


(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 1 2003)

Joomla templates by a4joomla