Sommelsdijk 1











Bouwwerf:                   Northumberland Shipbuilding Co. (143)

Tonnage:                    6316 brt

L x B x H:                   128,62x15,55x11,89 m

Voortstuwing:             Enkelschroef; triple expansie 3 cil. 2900 ipk

Snelheid:                   12 knopen

Bemanning:               55 

Dit schip werd door de HAL in 1909 overgenomen van Furness, Withy & Co (samen met nog vijf ander vrachtschepen).

Het schip werd in opdracht van The British Maritime Trust Ltd (Furness, Withy & Co Ltd) gevestigd te Londen, gebouwd bij Northumberland Shipbuilding Company Ltd, in Howden on Tyne onder bouwnummer 143. Bij de tewaterlating in 1906 gaf de opdrachtgever het de naam s.s. "Rotterdam". Het schip werd ingezet in een lijndienst Rottterdam –Baltimore.
Door de grote vraag naar vrachtruimte konden de scheepwerven de vraag naar schepen niet bijhouden. De directie van de HAL besloot om dan maar een aantal in de vaart zijnde schepen te kopen.
Met Furness, Withy & Co werd een koopcontract getekend en er werden zes vrachtschepen van deze maatschappij overgenomen.

In het hart van het schip stond een 3 cilinder Triple Expansie gebouwd door Richardsons, Westgard & Co Ltd. Het vermogen van deze stoommachine bedroeg 2900 ipk die het schip een snelheid kon geven van 12 knopen. Er was accommodatie voor 55 bemanningsleden.

1909 In juni werd het schip overgedragen aan de HAL en kreeg de naam "Sommelsdijk" en roepsein PSNC. Op 17 juli vertrok het schip voor haar eerste reis in de HAL-kleuren.

1910 In de namiddag van 21 april, liggend aan de palen in de Rotterdamse Maashaven, is op het ss "Sommelsdyk" (kapitein E. Swaan) door reparatiewerkzaamheden in ruim 1 een brand ontstaan en binnen korte tijd ontstond een felle brand. Er werden 7 havendienst spuitboten en diverse sleepboten evenals twee schepen van de HAL (Dam en Columbus) naar de brand gedirigeerd om met alle middelen te proberen het schip te behouden. Helaas was het redden van het schip niet mogelijk en na een korte hevige explosie werd het schip als verloren beschouwd en men liet het schip gecontroleerd uitbranden. Haagsche Courant 25-04

Op 22 april was de brand onder controle en kon men de schade overzien. Bij controle aan boord bleek al gauw dat het schip total loss was. NRC 22-04
Het wrak werd bij opbod verkocht aan de sloopwerf van Rijsdijk uit Hendrik Ido Ambacht.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla