Sommelsdijk 2










Bouwwerf:              Northumberland Shipbuilding Co. Ltd. (157)

Tonnage:               6291 brt

L x B x H:              128,62x15,55x11,89 m

Voortstuwing:         Enkelschroef; triple expansie machine 3 cil. 2100 ipk

Snelheid:               12 knopen

Bemanning:           58 

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten in 1908 en in 1909 overgedragen aan Furness & Withy uit Londen als de "Savannah". In 1910 overgebracht naar de Empire Transport Company Ltd. (Furness & Withy als managers) en omgedoopt in "Empire Transport".

1912 Gekocht om de Sommelsdijk (1) te vervangen, die in 1910 verloren was gegaan door brand, en omgedoopt in "Sommelsdijk" (2). Overgedragen in juni.
Ze begon haar eerste reis van Rotterdam naar havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust op 8 juni. De "Sommelsdyk"was het eerste HAL vrachtschip dat in 1912 Havana aandeed. Zij werd ingezet op de dienst naar Cuba, New Orleans en Oost-Mexico.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren rode en witte verticale strepen op haar romp geschilderd om aan te tonen dat ze toestemming had van het Duitse Opperbevel om door te varen tijdens de onbeperkte onderzeebootoorlog aangezien ze alleen voedsel vervoerde.

1914 "Sommelsdyk" aan de grond gelopen" Algemeen Handelsblad 26-12

1916 "Sommelsdyk" heeft aanvaring op de Maas met "Medea" van KNSM. Haagsche Courant 16-10

1918 In november keerde ze terug in de dienst op Midden-Amerika.

1930 Op 24 april werd ze verkocht aan de Atlantide Soc. Per Impresse Maritime uit Genua, Italië, en omgedoopt in "Antiope". De naam werd in 1934 gewijzigd in "Atlantide".

1938 Ze liep op 23 december op de rivier de Schelde aan de grond, onderweg van Antwerpen naar Savona (Italië) met een lading tarwe. Haar rug brak op de ondiepten en ze werd verlaten. De restanten werden in België tot schroot verwerkt. "Scheepsongeluk op Westerschelde" Algemeen Handelsblad 24-12

"Het Italiaanse vrachtschip "Atlantide" strandde bij de inloop van het Nauw van Bath op de platen van Valkenisse. het schip was uit het roer gelopen. De sleepboot "Max" verleende als eerste assistentie. De "Atlantide" brak binnen enkele uren en maakte water in de machinekamer en ruimen. Een groot deel van de bemanning verliet het schip en bergers begonnen de andere dag met het lossen van de lading.. Het betonnen en opruimen van het wrak is lange tijd een geschilpunt geweest tussen het loodswezen te Vlissingen en de Antwerpsche Zeediensten". (Zie: Heykoop C. "De Duvel zit in het water"; pag.43-44)


Zusterschepen: "Sommelsdyk" (1)  ex- "Rotterdam"), "Andyk" (1)  ex- "Brantford)

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla