Statendam 1











Bouwwerf:                   Harland & Wolff, Belfast (320)

Tonnage:                     10.491 brt

L x B x H:                     161,24 x 18,14 x 8,88 m

Voortstuwing:               Dubbelschroef;   2 x triple expansie  3 cil ,  6700 ipk

Snelheid:                      14,5 knopen

Passagiers:                   1e klasse: 210,     2e klasse: 166,     3e klasse 1028

Bemanning:                  185


De "Statendam" was het eerste Nederlandse schip van meer dan 10.000 ton, dat daarmee de plaats overnam van de "Rotterdam" (3) als Nederlands grootste koopvaardijschip. De kiel van het schip werd gelegd op 6 juli 1897 onder bouwnummer 320. De tewaterlating vond plaats op 7 mei 1898. Na een geslaagde proefvaart op 18 augustus werd het schip overgedragen aan de NASM. De maidentrip naar New York via Boulogne-sur-Mer vond plaats op 24 augustus. 

De "Statendam" beschikte over 2 masten en 6 ruimen met 12 stoomlieren. In de machinekamer stonden drie dubbel- en drie enkel cilindrische ketels met totaal 33 vuren. Deze leverden stoom voor 2 triple expansie machines waarvan de cilinders een doorsnede hadden van 699 mm, 1156 mm en 1912 mm. De machines konden maximaal 6700 paardenkrachten leveren. De twee 3-bladige schroeven zorgden voor een dienstsnelheid van 14,5 knopen.


1899 Het nieuwe vlaggenschip werd in september bezocht door Koningin Wilhelmina en Koningin-Regentes Emma.

1911
Na een geslaagde cruise in 1910 werd de "Statendam" verkocht aan de Engelse rederij The Allan Line Ltd in Glasgow en Op 23 maart overgedragen en herdoopt in s.s. "Scotian".

1914 Van 1 november tot maart 1915 werd het schip in Ryde (Wight) gestationeerd als accommodaties-chip voor Duitse krijgsgevangenen.

1915 Onder dezelfde naam ging het schip op 1 oktober over naar de Canadian Pacific Ocean Services die haar in 1918 herbouwde tot volledig passagiersschip.

1922 Het schip werd verkocht aan Canadian Pacific Steamship Ltd en herdoopt in s.s. "Marglen".

1925 Op 11 april werd het schip tot 14 oktober opgelegd te Southampton.

1926 Vanaf 1 april werd de voormalige "Statendam" wederom opgelegd te Southampton.

1927 Op 10 januari werd het schip uiteindelijk weggesleept uit Southampton met bestemming Genua om te worden gesloopt (Rob Holdermans, HALLO 4 2000).


(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 4  2000)

Joomla templates by a4joomla