Veendam 1












Bouwwerf:                         Harland en Wolff, Belfast  (75)

Tonnage:                          3.707 brt

L x B x H:                         131,22 X 12,27 x 7,82 m

Voortstuwing:                    4 cil. compound stoommachine;  2300 ipk

Snelheid:                          13 knopen

Passagiers:                        1e klasse: 94, 3e klasse: 638

Bemanning:                       85

Het s.s. Veendam werd overgenomen van The Oceanic Steam Navigation Co te Liverpool (White Star Line) en is het zusterschip van de Maasdam (2). Het is het enige schip in dienst van de HAL dat de blauwe wimpel heeft behaald voor de snelste transatlantische overtocht, te weten 7 dagen, 15 uur en 9 minuten. Het schip voerde de blauwe wimpel van januari 1873 tot september 1875.

1871 Op 8 maart werd het schip te water gelaten onder de naam Pacific. Op 2 september werd het schip overgenomen door de Oceanic Steam Navigation Company als ss Baltic. Bij deze maatschappij had het schip een accommodatie voor 166 passagiers in de eerste klasse en 1000 in de 3e klasse.

1888 In september kocht de NASM het schip voor 32.000 Engelse ponden en doopte haar Veendam.

1889 Het schip werd verbouwd: de ketels en hoofdmachine werden vernieuwd. Het schip kreeg nu een triple-expansie machine bij de N.V. Nederlandsche Stoomboot Mij., Rotterdam (3300 ipk) . Tevens werd elektrische verlichting aangebracht. Ook de passagiersaccommodatie werd verbouwd: de Veendam kon nu 90 passagiers in de eerste klas vervoeren, alsmede 52 in de 2e klas en 694 in de 3e klas. Na een 9 uren durende proefvaart op de Noordzee werd het stoomschip gereed gemaakt voor het vertrek van de eerste reis naar New-York op 5 juli.

1891 Deel passagierslijst van het ss Veendam met aankomst  te New York op 20 februari. Deze vermeldt Duitse emigranten.

1897 Op 25 november kwam de schooner The Elite in zicht, verlaten, zonder masten en met slechts 30 cm vrijboord. Vol water dreef het schip op de Noord-Atlantische route voor de stoomschepen. Kapitein Wibrandus Duit gaf bevel om The Elite in brand te steken omdat het zeilschip een gevaar vormde voor de scheepvaart. Op dezelfde reis zette de Veendam te New York ook passagiers van de Maasdam (2) aan land. Te weten 28 1st class, 46 2nd class en 395 tussendekpassagiers. Vanwege problemen met de voortstuwing moest de Maasdam, onderweg naar New York, op 500 mijl ten westen van Plymouth terugkeren naar deze haven, waar de passagiers konden overstappen op de Veendam.     (Bron: https://www.captainalbert.com/holland-line-ships-past-and-present/the-ss-veendam-i-of-1889-2/)

1898 Op 6 februari stootte de Veendam, kapitein Stenger, onderweg van Rotterdam naar New York op een wrak dat onderwater lag. De schroefas brak en water stroomde het schip in. Het schip werd verlaten en in brand geschoten. Alle opvarenden werden door het Amerikaanse s.s. St. Louis van de Red Star Line gered en in New York aan land gezet. De bemanning van de "Veendam" keerde later terug naar het vaderland met het ss Spaarndam.                          Rotterdamsch Nieuwsblad 28-02
Zie ook: Geert Stenger, Groninger zeeheld bij toeval

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 2  1999)

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Veendam en de Holland Amerika Lijn


Joomla templates by a4joomla