Veendam 1












Bouwwerf:                         Harland en Wolff, Belfast  (75)

Tonnage:                          3.707 brt

L x B x H:                         131,22 X 12,27 x 7,82 m

Voortstuwing:                    4 cil. compound stoommachine;  2300 ipk

Snelheid:                          13 knopen

Passagiers:                        1e klasse: 94, 3e klasse: 638

Bemanning:                       85

Het s.s. "Veendam" werd overgenomen van The Oceanic Steam Navigation Co te Liverpool (White Star Line) en is het zusterschip van de "Maasdam" (2). Het is het enige schip in dienst van de HAL dat de blauwe wimpel heeft behaald voor de snelste transatlantische overtocht, te weten 7 dagen, 15 uur en 9 minuten. Het schip voerde de blauwe wimpel van januari 1873 tot september 1875.

1871 Op 8 maart werd het schip te water gelaten onder de naam "Pacific". Op 2 september werd het schip overgenomen door de Oceanic Steam Navigation Company als ss "Baltic". Bij deze maatschappij had het schip een accommodatie voor 166 passagiers in de eerste klasse en 1000 in de 3e klasse.

1888 In september kocht de NASM het schip voor 32.000 Engelse ponden en doopte haar "Veendam".

1889 Het schip werd verbouwd: de ketels en hoofdmachine werden vernieuwd. Het schip kreeg nu een triple-expansie machine bij de N.V. Nederlandsche Stoomboot Mij., Rotterdam (3300 ipk) . Tevens werd elektrische verlichting aangebracht. Ook de passagiersaccommodatie werd verbouwd: de "Veendam" kon nu 90 passagiers in de eerste klas vervoeren, alsmede 52 in de 2e klas en 694 in de 3e klas.

1898 Op 6 februari stootte de "Veendam", kapitein Stenger, onderweg van Rotterdam naar New York op een wrak dat onderwater lag. De schroefas brak en water stroomde het schip in. Het schip werd verlaten en in brand geschoten. Alle opvarenden werden door het Amerikaanse s.s. "St. Louis" van de Red Star Line gered en in New York aan land gezet. De bemanning van de "Veendam" keerde later terug naar het vaderland met het ss "Spaarndam".                          Rotterdamsch Nieuwsblad 28-02
Zie ook: Geert Stenger, Groninger zeeheld bij toeval

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 2  1999)

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal



Joomla templates by a4joomla