Zijldijk











Bouwwerf:                        Sir James Laing & Sons, Sunderland  (572)

Tonnage:                         4189 brt

L x B x H:                        130,15x14,17x9,02 m

Voortstuwing:                   Enkelschroef; 3 cil. triple expansie machine; 2100 ipk

Snelheid:                         10,5 knopen.

Bemanning:                     43 

Gebouwd als stalen vrachtschip met één dek. Kon getuigd worden als een schoener en had een klipperboeg met boegspriet en boegbeeld.
Te water gelaten op 19 oktober 1899 en in begin 1900 als de "Runo" (4.016 brt.) overgedragen aan de Neptune Steam Navigation Company uit Sunderland, Engeland.

1903 Elektrisch licht werd geïnstalleerd.

1906 Furness Withy & Company neemt de Neptune Line over.

1909 In maart verwierf de HAL een deel van de Neptune Line en doopte het schip toen het in juni werd geleverd om in "Zijldyk". Wijdde op 3 juli een nieuwe route naar de oostkust van Canada in.

1917 Het schip werd gebruikt voor kolentransport voor de Nederlandse regering van Engeland naar Nederland.
Na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd het schip in november 1918 ingezet op de Rotterdam – Zuid-Amerika dienst en zou op deze route blijven tot het eind van haar carrière.

1928 Op 29 december werd ze voor 120.000 gulden verkocht aan N.V. Stoomschip Eenambt uit Rotterdam en omgedoopt in "Hoflaan".

1932 De sloop vond plaats op de werf van Frans Rijsdijk’s Industriële Ondernemingen te Hendrik Ido Ambacht.

(tekst: John van Kuijk, lid commissie Vloothistorie en Foto-archief)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla