Bouwwerf: NV Maatsch. v Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord (290)
Tonnage: 6869 brt
L x B x H: 126,93 x 16,46 x 11,89 m
Voortstuwing: Brown Curtis turbines; 1 schroef 3000 apk
Snelheid: 12 knopen
Passagiers: 3, na verbouwing in 1933 7
Bemanning: 44
Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten op 25 januari en overgedragen op 15 juni 1922. Opgelegd vanwege toenmalige economische crisis.
1923 Ze begon haar eerste reis op 31 januari van Rotterdam naar New York onder kapitein Gerard Cornelis Kok en voer op de route naar de Noord-Amerikaanse oostkust en de Golfstaten.
1924 Het Britse ss “Valemore” (geb. 1918; 5388 brt) van de Johnston Line neemt 50 mijl zuidelijk van Halifax op 23 januari, tijdens hevige storm, de “Beemsterdijk” op sleeptouw. Te Halifax is de "Beemsterdyk" drijvende onderzocht. Het hekspant-roer en de ankerstok zijn verloren gegaan; het ankerspil is vernietigd. Om het schip te kunnen repareren was het noodzakelijk om de helft van de lading te lossen.
1936 Op 6 april tijdens de uitreis naar New York in het gebied van Lizard-Lighthouse wijzigt de "Beemsterdyk" haar koers om drie verstekelingen van het ss Veendam" over te nemen.
1939 "Beemsterdyk" komt na 4 weken oponthoud in de Downs aan te Rotterdam. Arnhemsche courant 25-10
1940 Mei: Het schip wordt door de Nederlandse regering in beslag genomen en in charter gegeven aan het British Ministry of War Transport. Ze werd grijs geverfd en gebruikt voor het transport van militaire lading.
1941 26 januari De "Beemsterdijk" loopt op een mijn in het Kanaal van Bristol, 12 mijl WNW van vuurtoren de ‘Smalls’. Het schip begon water te maken, werd verlaten, maar bleef drijven. Allen keerden aan boord terug en de reddingboten werden binnengehaald. Men ging voor anker in positie 51-17N, 6-23W.
1941 27 januari In een opkomende storm bezweek het waterdichte schot tussen ruim V en VI. Het schip liep direct vol en zonk onmiddellijk. Van de 42 opvarenden kwamen er 39 om. Vier man konden op een vlot wegkomen. Drie van hen werden kort bij de rotsen van Tramore Bay gered door de reddingboot van Dunmore East (Ierland).
Klik hier ONDERGANG VAN SS BEEMSTERDIJK (inclusief bemanninglijst)
Zusterschepen: Binnendijk, Blijdendyk (1), Breedyk, Burgerdyk, Bilderdyk, Boschdyk, Blommersdyk
Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea". uitgave HAL 2nd edition, 1950
Websites
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Konvooien (Klik op SHIP SEARCH in linker kolom)
Wrecksite.eu
Nederlandse Koopvaardij WW2
Naval-History Net (Zie onder datum 26 january)