Diemerdyk










Bouwwerf:                Wilton Feijenoord NV (723)
                                 Bouwbeschrijving Schip en Werf


Tonnage:                  11.195 brt

L x B x H:                  151,68 x 21,03 x 12,80 m

Voortstuwing:           Enkelschroef; 3 Parsons stoomturbines; 10.500 apk

Snelheid:                 16,5 knopen

Passagiers:               61

Bemanning:              64 

Na de Tweede Wereldoorlog werd door de HAL een nieuwbouwproject opgezet om de in de oorlog verloren gegane schepen en de overgebleven, grotendeels verouderde, vloot te vervangen. Schepen als het s.s. "Volendam" en het s.s. "Veendam" waren al uit de jaren twintig en dus ruim 30 jaar oud.

Na de eerste nood gelenigd te hebben met de aankoop van een aantal Victory's, een Liberty en nog twee Baby-flattoppers werd aan Wilton-Fijenoord de opdracht gegeven voor de bouw van twee schepen die dienst moesten gaan doen op de Westkust van de VS. De ontwerptekeningen voor de bouw van de "Diemerdyk" en de "Dinteldyk" werden goedgekeurd en op 3 januari 1949 werd de kiel voor bouwnummer 723 gelegd. Op 17 december van hetzelfde jaar werd de "Diemerdyk" te water gelaten.

De officiële proefvaart vond plaats van 13 tot 17 juni 1950. Het bijzondere aan dit schip was dat de Nederlandse Staat een groot aantal machine-installaties van Victory-schepen had aangekocht bij de Amerikaanse overheid. Eén van de cross compound machines van 8500 pk was bestemd voor de "Diemerdyk". De overige machines waren onder andere voor de "Rijndam", "Maasdam" en de "Dinteldyk" bestemd. Het nieuwe schip werd op 23 juni 1950 op de Noordzee door de werf aan de rederij overgedragen. Een primeur, omdat het om het eerste schip van de Holland-Amerika Lijn ging dat na de oorlog in Nederland werd gebouwd.


1968 Op 3 december werd de "Diemerdyk" verkocht aan de Oriënt Africa Line, een zustermaatschappij van de Oriënt Overseas Line. Het schip kreeg de naam "Oriental Amiga" en werd omgebouwd voor containervervoer.


1978 Op 7 januari is het schip aangekomen en opgelegd bij Chi Shung Hwa Steel Enterprie Co. Ltd. te Kaohsiung, Taiwan. Op 7 augustus van dat jaar is het schip gesloopt.


(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

ssmaritime

Joomla templates by a4joomla